Ett litet recept

Nu ska jag dela med mig av ett, enligt mig, enkelt recept :) Som jag kallar Frukostbullar . (heter egentligen lätta kuvertbröd) Jag kommer skriva hur jag själv gör.! 
 
Recept : 
50 g jäst
5 dl mjölk
50 g rumsvarmt smör eller margarin
1 ägg 
1 tsk salt
1 ½ msk socker
3 dl grahamsmjöl (valfritt) 
ca 10-11 dl vetemjöl 
 
till penslingen: 
1 ägg 
vallmofrön 
UGN: mellan 200-250 grader , 
 
1. Sätt på ugnen. Själv har jag den på 200 grader och tycker det är bra. 
2. Smula ner jästen i bunken och häll över saltet. Och låt jästen lösa sig. Häll över sockren över smöret så smälter det lite och blir lättare att arbeta med. 
3. Värm mjölken fingervarmt och häll sedan över de i jästen och rör om. 
4. Tillsätt sedan smör och ägg. Rör om.
5. Tillsätt grahamsmjölet och rör om. Tillsätt sedan det mesta av mjölet och knåda ihop/rör om. Här får man känna sig för själv hur man tycker det känns. Men spara lite mjöl till utbaket. 
6. Låt jäsa under duk i 30 minuter.
7. Lägg upp degen på lätt mjölat bord och knåda den. Dela degen i 25 lika stora bitar. (jag brukar få fler, det bros på hur stora man vill ha bullarna) Rulla bullarna och lägg upp på bakpappaersklädd plåt. Låt jäsa under duk i 20 minuter. 
8. Pensla med ett uppvispat ägg och strö över vallmofröna. Om man vill kan man klippa uppe på brödet (OBS innan man enslar). 
9. Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter eller till dom får lagom färg och känns torra. 
 
Man kan själv välja om man vill ha i grahamsmjöl eller inte. Det funkar lika bra utan! Som sagt innan så har jag ugnen bara på 200 grader och då tar det 10 minuter att bli klart men har man högre temperatur går det så klart fortare. 
Enjoy! :) 
 

Kommentarer
Postat av: Amanda

Mums! åh vad jag saknar dom!

Svar: Du får göra dom själv :P Nu har du ju receptet :P
None None

2013-05-06 @ 10:34:44
URL: http://amandalemland.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0