Genomgång av verktygslådan

Jag blev efter dena förra Gimp tutorialen ombedd att göra fler och då valde jag att börja med verktygslådan. Jag har delat upp tutorialen så det blir sammanlagt 5 delar. Finns det frågor så hör bara av er till mig så ska jag försöka hjälpa så gott det går :)  
Här kommer den första delen:

1 Rektangelmarkeringsverktyg, det vill säga att det blir rektanglar när man markerar.

Elliptiskt markeringsverktyg, man kan säga att det utgår från en cirkel när man markerar.

3 Fri markering, med denna markerar du precis hur du vill på din bild.

4 Luddigt markeringsverktyg, detta markerar en sammanhängande region baserat på färg. (se min tutorial om att ändra himmel i Gimp)

5 Markera efter färg-verktyg, denna markeringen går efter färg. Du klickar helt enkelt på en färg i din bild och då blir alla områden med samma/liknande färg markerat.

6 Saxmarkeringsverktyg, markerar figurer med intelligent kantpassning. Man gör en egen fri markering, var noga med att sammanfoga! Klicka sedan i bilden, och efter det kan du flytta det du markerat eller ändra färg om du så vill. (se understa bilden där jag gjorde en extrem färgändring.)

7 Förgrundsmarkering, markerar en region som innehåller förgrundsobjekt. Jag själv förstår mig inte på detta verktyg efter flera försök, så om ni inte hittar en tutorial som använder den- Strunta I den!

8 Slingverktyg, med detta verktyget gör du markeringar som går att flytta i efterhand. Lätt att använda om man ska ändra tex håret på någon.

 
 
 
 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0